Odla mer – fördjupningskurs i odling

Vi öppnar för ansökningar 1: oktober!

Odla mer är en kurs för dig som redan har odlat en del ätbart men vill skala upp och bli ännu mer självförsörjande. Kursen riktar sig också till dem som vill odla tillsammans och starta gemensamhetsodlingar. Kursen inriktar sig på odling på ytor mellan 500 kvm upp till 5000 kvm. Huvudinriktning är grönsaksodling men vi tar också upp odling av frukt, bär, nötter, frön, perenna grönsaker och kryddväxter.

Kursen Odla mer syftar till omställning och mindre konsumtion. Genom att odla en dag i veckan kan man bli självförsörjande på grönsaker, frukt och bär vilket kan göra det möjligt att minska sitt beroende av yrkesarbete.

Kursen består av digitala lektioner en kväll i veckan (2 timmar) och praktisk odling (6 timmar) varannan lördag. De digitala lektionerna innehåller föreläsningar, diskussioner och grupparbeten. På de praktiska lektionerna går vi igenom olika praktiska moment och prövar på hur odling ser ut i lite större skala. De praktiska momenten sker i huvudsak på Holma folkhögskola, Höör, och på Sambrukets gård Ankhult, utanför Sösdala.

Kursmoment

• Skala upp och effektivisera sin odling
  • Småskaliga maskiner (hjulhacka, tvåhjulstraktor, såmaskin, bevattningsanläggning)
  • Effektiv frilandsodling av grönsaker
  • Odling i växthus
  • Perenna grönsaker
  • Frukt-, nöt- och bärodling
  • Göra egen jord, komposter
  • Gödsel, täckodling, gröngödsling
  • Förökning av växter
  • Studiebesök

Praktisk information

Digitala lektioner: Tisdagar 18.00-20.00 (15 tillfällen)

Praktiska lektioner: Varannan lördag 9.30-16.30 (8 tillfällen)

Kurstid: 24 feb-5 juni

Kursort: Vi har praktiska moment i Mittskåne, Höör och Sösdala. Du behöver sannolikt bo i Skåne för att på ett rimligt sätt kunna ta dig till kursplatserna. Vi planerar samåkning så att det ska gå för de flesta att ta sig med tåg.

Omfattning: 25%

Kurslitteratur: En del av litteraturen är på engelska

Kostnader: Undervisningen är avgiftsfri, men kostnad för kurslitteratur tillkommer. För deltagande krävs tillgång till dator och internet.

Antagningskriterier: Sökande måste fylla 18 år senast det kalenderhalvår då kursen startar och en fullständig ansökan måste skickas in. Vid fler ansökningar än platser på kursen kommer vi att göra ett urval utifrån nedanstående kriterier (utan inbördes ordning):

Vi prioriterar deltagare som

• Har tidigare erfarenhet av grönsaksodling till självhushållning
  • Har tillgång till en odlingsplats eller gård.
  • Driver gemensamhetsodling eller vill starta upp en
  • Vill skapa ett mer självförsörjande liv och minska sitt förvärvsarbete

Ansökan: Du ansöker genom skolans administrativa system Schoolsoft. Första gången du ansöker behöver du starta ett konto varefter du kommer till ett formulär som du fyller i. Bland informationen längst upp på denna sida finns en länk till ansökningssidan.

Ansök senast: Ansökan är öppen 1 oktober till 15 november. Besked om antagning ges kort därefter. Skolan förbehåller sig rätten att ställa in kursen vid lågt deltagarantal eller annan extraordinär händelse.

Vid frågor, kontakta kursansvarig Karin Jansson, 070-5804632