Vad är omställning?

Genom folkbildning strävar Holma folkhögskola efter omställning. Men vad menar vi med omställning?

Grunden är att människor i många fall har en negativ inverkan på miljön och att vi riskerar att förstöra resurser som är avgörande för våra egna och många andra arters liv. Snarare än att verka för sådan förstörelse ser vi att människan skulle kunna verka för att bygga resurser, i samverkan med naturen, för att på så sätt säkra goda förutsättningar för framtida generationer. Omställning handlar om detta skifte, när vi som individer, samhällen och kulturer går från att påverka livets förutsättningar negativt till att istället påverka dem positivt.

När vi folkbildar till omställning arbetar vi utifrån ett par olika dimensioner. De som känner till Holma folkhögskola vet att våra kurser i stor utsträckning handlar om att bygga hållbara försörjningssystem. Med permakulturens principer och designmetoder som grund utforskas lokala kulturer där vi odlar grönsaker eller fröer, planterar träd, bygger kompost, skapar regnvattensystem, syrar grönsaker, faciliterar möten, gör biokol och mycket mer. Sådana saker kan kallas för yttre omställning, det vill säga vad vi gör och hur för att skapa hållbara relationer mellan människor och med naturen. Samtidigt arbetar vi med frågor som rör människans varande, hälsa, känslor, tankar och självbilder, saker som kan kallas för inre omställning.

Ofta upplever vi att det inre och det yttre går hand i hand i en positiv spiral. Medan vi i handling genomför naturnära aktiviteter utvecklas inre tankar och känslor, något som ytterligare stärker ambitionen och viljan att utföra och utveckla hållbarhet i praktiken. Och så vidare.

En annan dimension att arbeta med är individuell omställning där vi som enskilda människor finner vår väg i livet och omställningen. Det kan exempelvis handla om vi trivs bäst med hammare eller spade i handen eller som specialister eller generalister. Samtidigt är det betydelsefullt att vi arbetar med kollektiv omställning där vi ser hur vi verkar tillsammans, exempelvis med hjälp av sociokrati, non-violent communication och kartläggningar av varandras styrkor eller den lokala ekonomin.

Ett sätt att åskådliggöra dessa dimensioner har gjorts av Hillevi Helfrid och Ken Wilbur i form av denna fyrfältare:

När du går kurs på Holma folkhögskola kommer vissa kurser att befinna sig mer eller mindre i fälten, men du kommer på olika sätt alltid att ha möjlighet att utvecklas inom alla fyra.

Rulla till toppen